Specjaliści szkolni – pedagog, psycholog, logopeda
Pedagog szkolny – Izabela Łyczkowska
Pedagog specjalny – Anna Semeńczuk
poniedziałek – 7.00 – 9.00, 13.30 – 16.30, wtorek – 13.30 – 15.30, środa – 12.30 – 13.30, piątek – 12.45 – 14.45
Psycholog szkolny – Barbara Szołomicka – Robaszewska:
poniedziałek – 7.20 – 9.20, wtorek – 7.15 – 11.15, środa – 7.00 – 11.00
Logopeda – Sabina Majewska
poniedziałek – 7.20 – 9.20, wtorek – 7.15 – 11.15, środa – 7.00 – 11.00
„Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej”
Dobre relacje z koleżankami i kolegami są ważne, pomagają czuć się bezpiecznie, rozwijać pewność siebie i sprawiają, że szkoła staje się przyjaznym miejscem. Oto kilka prostych, ale skutecznych wskazówek, jak budować i pielęgnować dobre relacje z rówieśnikami:
1. Bądź życzliwy i uprzejmy. Uśmiechnij się do innych – to prosty sposób, by pokazać, że jesteś otwarty na kontakt. Mów „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” – to małe słowa, które mają wielką moc.
2. Słuchaj uważnie. Gdy ktoś mówi, słuchaj, nie przerywaj. Patrz rozmówcy w oczy i okazuj zainteresowanie jego słowami.
3. Szanuj różnice. Każdy jest inny i to jest w porządku! Nie wyśmiewaj, nie oceniaj i nie obrażaj nikogo z powodu wyglądu, zainteresowań, pochodzenia czy poglądów.
4. Rozwiązuj konflikty spokojnie. Kiedy się z kimś pokłócisz nie krzycz, nie obrażaj. Powiedz, co czujesz i wysłuchaj drugiej strony. Szukaj wspólnego rozwiązania, a nie winnego.
5. Pomagaj innym. Jeśli widzisz, że ktoś ma trudny dzień – zapytaj, czy możesz pomóc. Dziel się miejscem, przyborami, czasem, dobrym słowem.
6. Nie wykluczaj nikogo. Zapraszaj do wspólnej zabawy lub rozmowy osoby, które często są same. Nie twórz zamkniętych grup, w których inni czują się niechciani.
7. Dbaj o komunikację online. Pamiętaj, że zasady dobrego zachowania obowiązują także w internecie. Nie hejtuj, nie udostępniaj niczego, co mogłoby kogoś zranić.
8. Bądź sobą – i pozwól innym być sobą. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś, żeby się komuś przypodobać. Prawdziwe przyjaźnie buduje się na szczerości i akceptacji.
9. Współpracuj. Pracuj w grupie tak, by każdy czuł się ważny. Dziel się zadaniami, słuchaj pomysłów innych, szukaj wspólnego celu.
10. Proś o pomoc, gdy jej potrzebujesz. Jeśli masz trudności w relacjach, porozmawiaj z wychowawcą, pedagogiem lub zaufaną osobą dorosłą.
Pamiętaj:
Budowanie pozytywnych relacji to proces. Liczy się codzienne, drobne gesty, które razem tworzą atmosferę wzajemnego szacunku, zaufania i akceptacji. Każdy ma wpływ na to, jaka panuje atmosfera w klasie, Ty też!
Z Poważaniem: B.Szołomicka-Robaszewska, I.Łyczkowska
Szanowni Państwo, w dniach od 29 września do 3 października 2025 r. w naszej szkole obchodzimy Tydzień Bezpiecznych Relacji Rówieśniczych.
Celem tej inicjatywy jest promowanie pozytywnych postaw, rozwijanie umiejętności społecznych oraz budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i akceptacji wśród uczniów. Relacje z rówieśnikami odgrywają kluczową rolę w rozwoju dzieci i młodzieży. To właśnie w codziennych kontaktach z innymi uczą się empatii, komunikacji, rozwiązywania konfliktów, a także budują poczucie własnej wartości. Bezpieczne, wspierające relacje stanowią fundament zdrowia psychicznego i społecznego.
Rodzice odgrywają ogromną rolę w tym, jak dzieci nawiązują i utrzymują relacje z rówieśnikami. Warto świadomie wspierać swoje dziecko w tym procesie – zarówno poprzez codzienne rozmowy, jak i modelowanie zdrowych postaw. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek, które mogą okazać się pomocne w codziennym wspieraniu dziecka w budowaniu bezpiecznych i trwałych relacji.
1.Rozmawiaj z dzieckiem regularnie. Codzienne, nawet krótkie rozmowy budują zaufanie. Pytaj nie tylko o szkołę, ale także o relacje z rówieśnikami: „Z kim dziś spędzałaś czas?”, „Co cię dziś ucieszyło?”, „Czy coś cię zmartwiło?”. Słuchaj uważnie, nie oceniaj i nie przerywaj – daj dziecku przestrzeń do swobodnego wypowiadania się.
2.Pomóż dziecku rozpoznawać i nazywać emocje. Rozmawiajcie o uczuciach – ucz, że wszystkie emocje są ważne i mają prawo się pojawić. Dziecko, które rozumie, co czuje, łatwiej radzi sobie w kontaktach z innymi.
3.Wspólnie rozmawiajcie o tym, czym jest dobra relacja. Zastanówcie się razem, co oznacza bycie dobrym przyjacielem. Podkreślaj, że relacja powinna opierać się na szacunku, akceptacji i wzajemności. Pomagaj dziecku rozpoznawać toksyczne zachowania, takie jak wyśmiewanie, szantaż emocjonalny czy manipulacja.
4.Wzmacniaj asertywność i pewność siebie. Ćwiczcie w domu sposoby reagowania na trudne sytuacje, takie jak presja grupy czy wykluczenie. Ucz, jak odmawiać spokojnie, ale stanowczo. Pokazuj, że warto dbać o swoje granice i jednocześnie szanować granice innych osób.
5.Obserwuj zachowanie dziecka i reaguj na sygnały ostrzegawcze. Zwróć uwagę, jeśli dziecko unika kontaktów z rówieśnikami, izoluje się, nagle przestaje spotykać się z dotychczasowymi kolegami, doświadcza trudnych emocji po powrocie ze szkoły (takich jak smutek, złość czy lęk) lub skarży się na dolegliwości somatyczne – bóle brzucha czy głowy bez wyraźnej przyczyny. Takie sygnały mogą świadczyć o trudnościach w relacjach. Warto wtedy porozmawiać z dzieckiem i, jeśli sytuacja tego wymaga, skonsultować się ze specjalistą.
6.Zachęcaj do rozwijania relacji i aktywności społecznych. Wspieraj udział dziecka w zajęciach grupowych – to dobra okazja do poznania różnych osób i rozwijania umiejętności społecznych. Nie narzucaj znajomości, ale delikatnie wspieraj w ich nawiązywaniu – na przykład poprzez organizowanie wspólnych spotkań lub zapraszanie rówieśników do domu.
7.Bądź wzorem zdrowych relacji. To, w jaki sposób dorośli komunikują się ze sobą i z otoczeniem, ma ogromny wpływ na to, jak dziecko postrzega relacje międzyludzkie. Pokaż, że można rozmawiać spokojnie, szanować zdanie innych i rozwiązywać konflikty w konstruktywny sposób.
8.Rozmawiaj o tym co się dzieje np. w mediach społecznościowych. Przemoc, hejt i agresja coraz częściej pojawiają się w internecie – zarówno w formie komentarzy, filmów, jak i memów. Ważne jest, aby rozmawiać z dzieckiem o tym, co widzi w sieci, i uczyć je rozpoznawania nieodpowiednich treści. Uwrażliwiaj na to, że słowa mają moc, również w świecie online. Ustalcie wspólnie zasady bezpiecznego korzystania z internetu, a w razie wątpliwości – szukajcie informacji razem.
Pamiętajmy, jak ważne jest, by relacje tworzone przez dzieci i młodzież były bezpieczne, wspierające i oparte na wzajemnym szacunku – zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Obecność, zaangażowanie i uważność ze strony dorosłych to nieocenione wsparcie w tym procesie.
W razie pojawienia się niepokojących sygnałów lub trudności w relacjach rówieśniczych zachęcamy do skorzystania z konsultacji psychologicznych oraz pedagogicznych dostępnych w szkole.
Z poważaniem B.Szołomicka- Robaszewska, I.Łyczkowska


DRODZY RODZICE
Chciałabym Was prosić o przysługę, usiądźcie ze swoim dzieckiem 5 minut i wyjaśnijcie, że bycie bardzo wysokim, niskim, grubym, chudym, czarnym lub białym to nie powód do śmiechu. Że nie ma nic złego w noszeniu codziennie tych samych butów, wyjaśnij mu, że używany plecak nosi te same marzenia co nowy firmowy.
Nauczcie proszę, żeby nie wykluczał nikogo za „bycie innym”, biedniejszym, słabszym lub nie ma takich samych szans jak ty.
Wyjaśnij mu, że drwiny bolą czasem nawet śmiertelnie. Uczul swoje dziecko że powinno Współczuć, pomagać a nie rywalizować. Ty i ja i każdy inny jesteśmy warci tyle samo.
Sprawmy, aby każde dziecko wartości wynosiło z domu